Wednesday 6 February 2013

Melawati 10k Run 2013

Untuk makluman, aku masuk kerja tengahari pada Isnin lepas sebab pagi tu kaki macam tak boleh nak bergerak pantas. Semasa hari kejadian rasa macam lah gagah sebab lepas marathon tak sakit apa-apa langsung. Biasa lepas berlari, kaki akan terus jadi macam tegang tapi yang peliknya tak ada sebarang kesakitan yang berlaku. 

'Ni petanda baik ni..!' Hati berkata-kata.

Sekali pagi Isnin, ehhh kenapa dengan kaki ni?? T__T

***
Aku joined marathon ni secara tidak sengaja. Berborak dengan makcik ni berkenaan aktiviti apa yang perlu dilakukan sepanjang tahun, jadinya dia pun ajak aku join sekali sebab kawan makcik tersebut (sekarang ni kawan aku juga) nak register kan.

Bertarikh 03/02/2013 bermula aktiviti larian tersebut di Taman Melawati. Semangat sangat taw aku pagi tu sebab rasanya dah ketagih nak berlari-lari selepas Larian Morib hujung bulan doblas tahun lepas. Makcik tersebut yang jemput aku di rumah lepas subuh dalam 6:20 pagi sebabnya lepas tu kami ke rumah kawan makcik tersebut nak ambil dia pula.

Sebelum lari tiba-tiba perasaan nervous datang menjelma. Aku tak pernah lagi participate untuk 10km. Tak tahu lagi tahap dan stamina boleh ke tak. Rasanya paling jauh pun 7km, tu pun masa aku belajar di Kuala Pilah anjuran UiTM bersama Kolej Matrikulasi. Masa tengah muda remaja cantik jelita, umur 18 tahun. Ehem, aku dapat nombor dua. *nak bangga kejap*

OK, masa tengah tunggu nak dilepaskan pelari-pelari expert dan professional ni, organiser ada maklumkan yang larian ni juga disertai oleh pelari-pelari dari Kenya, Jepun dan juga Britain. Alaaaaa, punah harapan nak menang! :/

Huiihhhhh 10km memang boleh tercabut nyawa. Jauh gila. Route pulak naik turun bukit, siap disaksikan monyet-monyet dipinggiran. Malu aku nak lari. Kehkehkeh. Tapi dah lari, tak boleh nak buat apa lah. Habiskan jugak. Makanya, pelari professional yang layak masuk Olimpik tahun berapa tak tahu ni mencatatkan masa 1:12:50, makcik ni pulak 1:26:10 dan kawan makcik 1:28:35. Walaupun rasa longgar segala urat sendi tapi seronok, tahu?


Makcik tersebut. Masa tengah lari, monyet-monyet tadi macam dengki sikit diorang melintas sesuka hati depan makcik ni.


Ini lah kawan makcik tersebut. Asyik cakap lapar saje sepanjang larian. Nak pulak masa lari sememangnya melintasi gerai-gerai makcik nasi lemak dan kuih muih. Aku pun lapar! 

T_____T


Sungguh berlagak gayanya tunjuk sijil.

See you on the next race, MAKNA di Padang Merbok, Kuala Lumpur.

::nukilan ikhlas dari jarimanisku

No comments:

Post a Comment