Monday 25 March 2013

Memohon Maaf dan Memaafkan

Hewhewhew sangat pemalas kau sekarang nak menaip ye?  Nak blog pasal pergi Korea hari tu tak buat-buat sampai sekarang. Malahan nak draft pun tak terasa nak buat. Ceritanya panjang sangat walaupun hanya 8 hari menetap di sana. 8 hari pun, macam-macam yang jadi. Paling tak guna, aku kena buli kena buat show depan tourists dalam cruise dengan orang Korea, kena sound dengan tourists lain sebab buat bising kat guess house, ehh macam-macam lah lagi. Semua tu nanti nak cerita dan akan diceritakan.

Kali ni aku nak cerita satu pengalaman yang lagi aku takkan lupa sampai bila-bila. 

Pada yang pernah rasa, akan tahu macam mana rasanya. Pada yang pernah lalui, akan tahu betapa pahitnya jika itu yang menipa diri. Ewahhhhahaha pandai pujangga sekarang.. Maklumlah, masa naip ni tengah dengar lagu Noraniza Idris. 

Aku akui, aku punyai ramai sahabat baik. BFFFFFFFF lah kiranya. Bestfriends Forever Forever Forever Forever Forever Forever Forever FOREVER! BFF dari sekolah rendah ada, BFF dari sekolah menengah ada, BFF masa diploma ada, BFF masa degree ada, semua generasi ada. Ada ura-ura mengatakan, orang yang banyak BFF ni dusta! Mana ada orang boleh berkawan baik dan rapat dengan ramai orang. Mana ada orang yang BFF lebih dari satu atau dua. Kalau dah banyak tu namanya kawan sahaja. 
Hoi hoi hoii! Siapa yang cakap tu?? Meh sini aku carik-carik mulut tersebut. Kalau ditambah tolak darab bahagi dan ada pecahan sikit, aku ada 11 orang BFF dan 11 orang ini sahaja  yang aku kawan. Aku tak ada kawan lain. Kalau 11 orang ni lari, maksudnya akulah satu-satunya manusia di dunia ni tak ada kawan. Mihmihhh.. 
Aku tak suka berkawan sejak dari kejadian masa degree. Dari situ aku dapat simpulkan, hati perempuan ni busuk. Dari berkawan banyak yang menyakitkan hati baik kita kawan dengan beberapa ketul yang mampu menjamin keseronokan bersahabat.

Pembukaan 2013 merupakan pengalaman pahit untuk aku sebenarnya. Ketika ini, orang yang paling aku sayang menjauh dari sisi. Takkan pernah terfikir akan jadi macam tu tapi.. Percayalah sememangnya kita yang merancang dan Allah SWT sudah tentukan segala-segalanya.

Kisahnya berpunca dari aku sendiri. Aku yang mengabaikan persahabatan, aku yang buat endah tak endah, aku yang sering dicari dan bukannya mencari. Aku tersepit ketika itu, tak tahu mana satu yang perlu didahulukan dan walau apa pun alasan, salah tu memang atas sendiri sampai aku lupa ada yang menunggu. Sehinggakan, bawa haluan masing-masing yang diputuskan. 

You know what, nothing could be worst than this, 'When your bestfriends ignore you.' 

Lagi-lagi bila kau perlukan mereka sangat ketika broken-hearted.

Jadi, kalau kita sayangkan perhubungan itu jangan malu untuk meminta maaf. Memang susah nak mula. Nak cari masa yang sesuai, nak cari mood yang elok tapi kalau kita dok tunggu tunggu pun takkan dapat semua tu. 
Lepas mintak maaf nangis-nangis macam budak kecik, the relationship back to normal. Alhamdulillah. Masa nak mintak maaf tu macam-macam fikir. Nak ke dia jawab kita call nanti? Nak ke dia cakap dengan kita? Nak ke dia dengar suara kita? Nak ke terima kita? Bila dengar je suara dia, menjejeh-jejeh air mata kat Coffee Bean pulak tu. HEHE. Takpe takpe sekali sekala kat Coffee Bean ada drama air mata takpe..

Omputeh cakap, February ni bulan cinta bulan kebahagiaan. tapi lantaklah omputeh tu punya theory tapi February sememangnya memberi kebahagiaan semula pada aku. 

"Kalau betul kita sayangkan seseorang, buangkan semua rasa hanya untuk meminta maaf ataupun memberi maaf sebabnya tak ada lain, sebab kita memang sayangkannya."


1 comment: