Thursday 10 January 2013

Hello 2013

So people, how has 2013 been treating you? Is that good? or.... not? or its just suam-suam kuku?

If you asked me.. I just really dont know. Rasa-rasa boleh teka?

Ekceli (sejak bila pandai eja-eja cenggini?), lets start with something weird you never intend to do but 2013 gives some-extraordinary-magical to your nerves. Tahun ni, ada satu benda yang aku sangat teruja nak buat. Hari-hari teruja tapi memandangkan weekdays kerja, balik pun lambat sebab pergi kerja lambat, jadinya keterujaan tu terpaksa tunggu weekend. Kadang-kadang weekend pun tak sempat sebab kena jumpa team selesaikan kerja mana yang patut. Keterujaan yang melanda since last year, December for the exact time.

I'm telling you now, aku sangat busy memandangkan Isnin-Jumaat kerja, Sabtu-Ahad pun kerja juga. Kenkadang, balik kerja siang sambung pula kerja di sebelah malam. 24/7 masa diperlukan untuk selesaikan perihal kerja. Nampak tak ke-busy-an aku mengalahkan datuk datuk, tan sri tan sri, dan tun tun. Itu yang New Year's Eve sambut dalam kereta dan tengok fireworks cenggitu-cenggitu je mana yang nampak masa on the way balik rumah. 

Stress tak usah cakap. Bukan stress apa pun cuma letih tak cukup rehat ditambah pula kena bebel sebab tak lekat di rumah. Nak buat macam mana.. Terima saje. Walau apa pun, kalau kita buat sesuatu kerja yang kita suka, perasaan letih dan pening kena bebel semua tu enteng sangat berbanding kepuasan yang kita dapat seperti mana keterujaan aku yang satu ni.

Apa kebenda yang kau teruja sangat tu hoii. OK OK, aku beritahu rahsia keterujaan tersebut. Aku kebelakangan ni sangat teruja dan terkinja kinja in baking. Ada masa lengang sikit saje aku browse resipi resipi di office yang boleh aku cuba bila tibanya weekend. Aku browsed resepi yang senang-senanglah di awalnya. Takkan orang yang kurang reti bab masak memasak terus nak cuba resepi yang tak terjangkau dek fikiran yang waras ini. Bila tengok resepi resepi dalam internet rasa semuanya mudah.

'Laaa cenggini je buat dia.. Senang GILA. Tutup matapun boleh buat.' Kata hati ketika membaca resipi kapkek.

Sekali tengok bila dah buat sendiri.. Cantik tak seperti gambar di internet tu? Segebu mereka tak? Selazat dan seenak seperti itu tak? Haaa.. Dia punya naik dah cantik dah kapkek aku tapi keras bila dia sejuk. Masa makan lepas keluarkan dari oven, sedap je. Sambil makan siap eksyen lagi kat adik sambil angkat angkat kening sebab kelembutan kapkek begitu terasa. Tak payah nak attend kursus macam dia. Sekali bila sejuk, keras keletung dan segenap isi rumah pantas melemparkan senyuman ejekan dan berbaur sinis pada aku. -_____-"

Kapkek ni sebenarnya percubaan kedua dalam bakar-membakar selapas aku buat Cream Puff. Pasal Cream Puff aku boleh nak bangga lebih sebab sememangnya jadi. Lembut, penuh krim dan disukai ramai. Aku yang gila nak makan pun dapat sikit je, yang lain adik-adik, abang-abang, mak-mak dan ayah-ayah dah habiskan. Rasa-rasanya ada tak yang nak resepi? Kalau ada yang nak, nanti masuk kelas masak memasak I lah. (Bajet sungguh)

Tapi seriously, nak buat dia sangat senang. Bayangkan orang yang tak pandai masak dan tiada seni membuat pastry macam aku boleh je nak buat. Jadi pulak tu kan.

Percubaan ketiga aku buat Pavlova. Aku tak pernah tahu Pavlova ni cemana rasanya. Apa benda Pavlova tu pun aku tak tahu. Kesian kann? Tapi aku rasa ramai je lagi yang tak rasa Pavlova tuuuu. Keh3. Aku google resipi, dapat dan terus buat. Barang-barang nak buat semua ada, balance yang kapkek. Cuma beli buah untuk topping dia. Persoalannya, macam mana aku boleh suka nak bakar membakar sekarang? 

Looks tempting, right? :/

Happy New Year, everybodehhhh!

::nukilan ikhlas dari jari manisku

1 comment: