Tuesday 31 January 2012

Hari Pertama

Tiba-tiba aku teringat ketika aku hilang pertimbangan. Takkan aku lupa pada saat dan tika itu.

Kepala terus berpinar yang bukan kepalang. Bukan ini yang aku pinta di awal tahun 2012 yang sangat aku nanti-nantikan kewujudannya.

Pada awalnya, "Tak kot..'"
Mengharapkan yang aku sudah tersalah baca.
Bila dah lama sikit baru aku sedar yang aku betul-betul telah diputuskan. Serta-merta aku menggigil. Shaking like h***. Sampai tak boleh nak menulis. Mungkin kerana terlalu menahan sebak di hati agaknya.

Aku menghantar satu pesanan ke kesayangan di Banting kerana terlalu terkejut. Aku langsung tidak boleh mengeluarkan kata-kata ketika itu. Jadinya aku menolak semasa kesayangan ingin menelefon aku. Jika tidak, pasti air mata akan mengalir tanpa segan silu.

Yang aku ingat, masa tuh lunch hour. Sebelum tuh dah memang lapar tahap boleh makan apa saje yang ada depan mata. Tapi lepas tuh dengan serta merta selera itu pergi entah ke mana. Aku kuis-kuis kan aje nasi di hujung jemari dan dengan tak semena-mena aku muntah. Kenapa aku muntah?

Sampai satu tahap yang aku tak boleh nak tahan, aku menangis teresak-esak. Betapa payah aku untuk aku mengawal perasaan yang ketika itu aku berada di office. Sekuat mana pun aku tahan, aku tewas juga. Aku berteleku seketika dan membiarkan saja ia mengalir.

Tak tertanggung rasanya.

Sesetengah orang mungkin beranggapan yang itu semua tidak masuk akal untuk bersedih begitu tetapi tidak bagi aku. Tak pernah aku berasa teruk sebegini. Sangat teruk.

Setiap satu minit aku menjeling ke arah jam. Waktu berputar sangat lah perlahan dan masih terlalu jauh untuk aku pulang ke rumah. Kepala yang sudah berat dan dengan hati yang sebal aku perlu melayan pelanggan company yang menelefon mahupun yang datang ke office.

Aku hanya dapat tonjolkan wajah ceria yang dibuat-buat dan senyuman palsuku semanis mungkin. Juga suaraku yang sedikit serak kedengaran. Semua nih cuba ku kawal tapi..

Ombak di dada sudah tidak tentu arah. Kepincangan. Aku tidak boleh mengawalnya. Makanya, aku keluar office seawal 4:15 petang kerana sakit di kepala yang tak tertanggung. Alhamdulillah keadaan jalan raya yang lengang betul-betul dapat memberikan sedikit kelegaan.

Perasaan untuk sampai di rumah sungguh membuak-buak.

Akhirnya dapat juga aku merebahkan badan dan melenyapkan sedikit rasa sakit yang sedari tadi aku tahan. Aku terlelap dalam sendu di atas katil usangku.

::nukilan ikhlas dari jari manisku

No comments:

Post a Comment