Wednesday 25 January 2012

Mencari Ketenangan

Lihat sahaja kelopak-kelopak ini berguguran sungguh tenang rasanya. Mendamaikan jiwa. Namun jauh di sudut hati ini sayu dan hiba menghimpit diri. Ia berguguran bagaikan harapan-harapan yang diberikan punah sebelum ia tumbuh mekar nan indah.

Tiada sedikit pun penyesalan dengan apa yang terjadi cuma ketenangan yang perlu dicari.

Merasai sendiri bagaimana kesakitan itu membuatkan aku sedar betapa rapuhnya jiwa ku ini. Jika sebelum ini aku terlalu yakin mampu untuk mengharungi keperitan ini tetapi ternyata aku silap. Aku tidak sekuat yang disangka. Aku tidak gagah. 

Langsung tidak!

Air-air jernih bertakung jua di tubir mataku yang akhirnya jatuh tanpa henti. Rasa sakitnya hanya aku saja yang tahu. Sangat berat untuk aku telan dikala bahagia sedang meniti.

Adakah selama ini hanyalah pura-pura atau hanya sekadar penyedap rasa? 

Setiap hari aku menanti tanpa henti. Setiap malam rindu bertamu tanpa jemu yang akhirnya aku kecewa sendiri dirundung sepi. Percayalah betapa payah untuk melupakan dan melenyapkan semua dalam sekelip mata.

Aku juga tidak mahu ia terus luput dari sanubari tetapi berilah aku kekuatan untuk menjalani hari-hari mendatang dengan lebih tenang. Bukanlah semangat baru yang aku pinta tapi cukuplah dengan sisa-sisa semangat yang masih ada untuk aku mengorak langkah mengatur hidup.

Mungkin sekarang aku boleh menarik sedikit nafas tidak seperti sewaktu aku disisihkan dulu. Sungguh pedih bila mana hampir setiap malam aku bermimpikan wajahnya. Mimpi itu hanyalah mainan tidur semata. Aku mahu percaya pada hakikat itu tetapi mungkin itu adalah satu petanda. 

'Aku dibiarkan terkapai sendirian dikala susah dan dirinya hanya memandang kosong padaku yang amat memerlukan pertolongan.'

Sangat menyeksa jiwa.

Walaupun sudah melewati beberapa minggu tetapi lukanya masih tiada ubat. Masih tidak menunjukan tanda-tanda untuk pulih. Darahnya sentiasa mengalir walau berkali-kali dibasuh.

Ketenangan yang hakiki hanya ada padaNya. Aku perlu berusaha untuk mencari ketenangan itu..

::nukilan yang ikhlas dari jari manisku


No comments:

Post a Comment