Tuesday 13 March 2012

Bila kita tak ada nanti

Biasalah aku kalau dah boring ngadap kerja kat office tadi, aku merayau-rayau ke blog orang. Nak tambah ilmu pengetahuan lah katakan. Ahaks

Bila login benda pertama yang aku buat adalah check dashboard. Tengok mana-mana update yang menarik aku klik lah. Tengok blog kesayangan-kesayangan yang penting. Kot-kot diorang ada update. Yup! Last night my kesayangan ada update dan seperti biasa keluh kesah tentang environment kerja. "Sabar lah you.. Okay?"

Skroll lagi ke bawah. Hmm Macam banyak yang menarik nih sebabnya aku dah follow banyak blog yang banyak bercerita tentang realiti kehidupan dan bukan lah tentang fesyen semata-mata. Kalau dulu bila tengok kat dashboard nih asek benda yang sama je. Bukak-bukak pasal update nak tunjuk gambar baju baru. Pasal kehebatan mereka mix and match. Sekarang aku dah expert semua tu (Wahh! kononnya lah..) dan ada yang aku remove pun, jadinya sekarang nih lebih kepada blog yang berikan manfaat.. yang bukan omongan kosong (Macam aku).


Tapi lepas tuh dengan tak semena-mena mata aku yang galak dan bersinar ini (baca dalam hati: mata sepet) terpaut dengan satu entry blog nih.

Lepas baca, aku sesangat lah risau. Kalau jadi kat aku macam mana lah nanti.. Kita tak tahu kehidupan kita akan datang macam mana kan. Lama mana lagi kita boleh bukak mata nih nak update-update status kat Twitter, kat Facebook, kat blog.

Dia ada sorang kawan nih. Hari nih harijadi kawan dia tuh. Seperti biasa bila tiba birthday nih, masing-masing dengan caring-nya pergi kat wall orang tuh and wish. Macam kita-kita buat. Pernah buat kan? Bukan pernah buat je.. tapi selalu! 

Tapi malangnya, kawannya tuh dah meninggal dunia sebulan yang lepas. Aku cakap malang sebab mostly yang wish kat wall kawan dia tuh tak tahu yang pemilik Facebook tuh dah tak ada.

Orangnya dah takde tapi Facebook tuh masih berjalan seperti biasa.

Rasa-rasa dapat tangkap tak apa yang bermain kat pala aku sekarang nih? 

Macam mana bila kita pulak yang tak ada nanti? Macam mana dengan laman-laman sosial kita nih? Perlu beroperasi seperti biasa jugak ke walaupun empunya dah selamat di dalam sana. Macam mana dengan gambar-gambar kita yang ada dalam tuh kan. Bukannya semua yang kita upload tuh semua sempurna. Iye dakk? Kot-kot ada yang terselak sana-sini tak ke nanti perhitungan kita takkan pernah habis. Sebabnya, masih ada lagi benda yang kita tertinggal kat atas dunia nih.


Itu satu. Macam mana pulak dengan kata-kata yang kita gunakan. Aku pasti bukan semua kata-kata kita yang elok dan sedap didengar mahupun dibaca.

Tiba-tiba seram sejuk aku dibuatnya. Takott! Aku rasa sangatlah perlu untuk tutup akaun-akaun semua nih bila sesorang tuh telah pergi. Tapi persoalannya, sape yang nak tutupkan? Benda-benda nih kan sume praivet. Ada ke orang tahu password-password dia? Password-pasword kita?

Ini yang aku dok pikir dari tadi. Macam mana lah kalau aku dah tak ada nanti. Siapa yang nak tolong deactivate aku punya Twitter, Facebook sume bagai nih? Sorang pun tak tahu aku punya kekunci.


Pikir-pikir! Muka pikir pun nak cantek.. Cess!


Setelah sejenak dua jenak berpikir, I think I've several options. 

Kita boleh share passwords kita suma tuh dengan orang yang palinggggggggg kita percaya. Jadi, sape orangnya? Kawan kita kah? Bestfriend forever and ever kita kah? Makwe kita? Boyfriend kita? Adik beradik kita? Suami? Isteri? Okay. Itu suma terpulang tapi bila sebut je orang yang paling aku percaya dalam dunia nih terus aku terbayang wajah Ibu.

Bukan lah bermaksud aku tidak percayakan ayah. Kita perempuan kan. Lebih elok kita berkongsi luar dalam dengan Ibu kita. Kan?

Lepas tuh alternatif lain yang aku terpikir, kita tulis sume benda-benda secrets kita tuh dalam kertas dan masukkan dalam box. Box berkunci mungkin.. dan kunci itu kita sorok or selit kat mana-mana. Jangan lupa pulak kita letak mana. Kalau lupa, Pandir lah jawabnya.

Rasionalnya, kita bitahu lah orang yang palingggggg kita percaya (once again) kat mana kita letak secret key tuh. Kalau kita tanam, cakap kita tanam kat mana. Kalau kita campak atas bumbung, cakap bumbung jiran mana yang kita campak tuh. Sengal apa pi campak atas bumbung orang.. Haihh. Haha

Ingat! Jangan letak sebarangan. Bahayo-bahayo!

Kalau orang yang tak bertanggungjawab jumpa, maka berdoa ajalah. Itu je yang boleh dilakukan supaya hidup kita tak punah-ranah-hancur-lebur.

Hah. Nak telan pong bolehh. Ahahaa..

Makanya, bertindak lah sebelum terlambat sementara masih ada akal fikiran yang waras. Kalau dah nyanyuk nanti lagi parah. Ishh mintak simpang.

Err.. Sebenarnya aku dah pun deactivate Facebook aku yang dulu dan juga blog. Walaupun atas sebab yang lain tapi, Alhamdulillah.. :')

::nukilan ikhlas dari jari manisku

No comments:

Post a Comment