Tuesday 10 April 2012

Emosi perlu dikawal

Hari nih aku nak perkatakan tentang emosi. Emosi siapa? Ehemm mestilah emosi aku.

Aku nak cakaplah yang dulu aku bukanlah jenis orang yang cepat moody, naik hangin ke tak pun sentap menyentap nih. But lately I feel like I AM that kind of person. Bila dikenang dan terkenang pasal benda nih aku rasa sedih. Sedih dengan diri sendiri.

Ibu cakap aku sekarang takleh orang salah cakap sikit. Cepat nau nak tarik mukanya. Luluh jugak hati nih bila Ibu cakap macam tuh. Tak pernah-pernah ibu cakap macam tuh. Dah lah masa tuh tengah drive. 
(Fewwwitt! Orang tuh drive lah..! Tak sabar nak tulis pasal pengalaman pertama drive men-drive nih.)

Aku tahu aku jadi cam gini sebab apa. Itulah pentingnya kekuatan hati. Kita nih sebagai manusia biasa kena lah pandai jaga emosi sendiri. Jangankan sebab masalah sendiri kita explode dan terkena pada orang lain. Tak baik taw.

Kita sendiri tahu macam mana orang yang bad mood bila layan orang-orang sekeliling termasuklah kita. Menyampahnyaaa la haii. Rasa nak hentak je. Haa macam tuh jugaklah bila kita bad mood. Nanti tak pasal-pasal muka kita nih disumbatnya dalam tanah.

Kalau dulu akulah yang paling hebat bab-bab kawalan emosi nih. Kadang-kadang orang tak dapat detect pun apa yang aku rasa. Sampai diorang cakap aku nih takde perasaan ke? Alien ke? Ek eehh baik sikit cakap eh. 

Sekarang memang lain bebenor lah. Semuanya jelas terpancar dari riak wajah. Kalau tak suka tuh amboii kemain kerutnya muka. Kalau sedih tuh memang takleh ditahan-tahan dah. Bila air mata tuh nak keluar, dia keluar. Tak diherannya dah.
(Aku pernah berdrama taw dulu nangis sambil jalan dari KLCC ke Ampang Park sebabnya bas tak nak berenti kat Ampang Park. Itu je pun. Ahaa.. Drama Queen sangat aku hari tuh. Ehee)

Lagi satu, aku boleh senang-senangnya bad mood bila aku berinteraksi dengan orang yang bad mood. Macam tadi. Dengan aku sekali jadi tak seronok. Satu hari taw macam nih. Haihhh. Tapi bila tengok SuperSpontan terus hilang gundah gulana tuh. Hihiikk

Mungkin umur dah Jubli Perak, tuh yang jadi macam nih kott. Ahaha mentang-mentang ABPBH ada Jubli Perak kau pun nak jugak eh.

Sebenarnya tak elok sangatlah untuk kita nak monyok je, nak muka masam je (mengundang buku lima). Nanti satu hape pun tak jadi. Kita jugak yang rugi. Boleh jugak effect kesihatan kita. Jangan main-main.. Kembalilah kepada seorang yang berhati batu tak berperasaan seperti dulu daripada hati kaca yang mudah rapuh dan berderai.. Itu lebih bagus aku rasa. Cheers!



::nukilan ikhlas dari jari manisku

No comments:

Post a Comment